Ratkaisumyynti: Lähteitä ja lisätietoja

LÄHTEITÄ JA LISÄTIETOJA:

Adamson, B., Dixon, M., & Toman, N. (2012). The end of solution sales (pp. 60-68). Harvard Business School. https://hbr.org/2012/07/the-end-of-solution-sales

Bond III, E. U., de Jong, A., Eggert, A., Houston, M. B., Kleinaltenkamp, M., Kohli, A. K., … & Ulaga, W. (2020). The future of B2B customer solutions in a post-COVID-19 economy: managerial issues and an agenda for academic inquiry.

Davies, A., Brady, T., & Hobday, M. (2006). Charting a path toward integrated solutions. MIT Sloan management review47(3), 39.

Grove, H., Sellers, K., Ettenson, R., & Knowles, J. (2018). Selling solutions isn’t enough. MIT Sloan Management Review60(1), 55-59.

Storbacka, K. (2011). A solution business model: Capabilities and management practices for integrated solutions. Industrial Marketing Management40(5), 699-711.

Tuli, K. R., Kohli, A. K., & Bharadwaj, S. G. (2007). Rethinking customer solutions: From product bundles to relational processes. Journal of Marketing,71(3), 1-17

Ulaga, W., & Reinartz, W. J. (2011). Hybrid offerings: how manufacturing firms combine goods and services successfully. Journal of marketing75(6), 5-23.

Virtanen, T., Parvinen, P., & Rollins, M. (2015). Complexity of sales situation and sales lead performance: An empirical study in business-to-business company. Industrial Marketing Management, 45, 49-58.

Ulaga, W., & Kohli, A. K. (2018). The role of a solutions salesperson: Reducing uncertainty and fostering adaptiveness. Industrial Marketing Management69, 161-168.

Ratkaisumyynnillä on monta määritelmää, ja yritykset käyttävät ratkaisumyynnin käsitettä usein väärin. Monet projektit, tuotteet ja palvelutkin ratkaisevat asiakkaan ongelmia, mutta niitä on silti järkevää myydä projekteina, tuotteina ja jatkuvina palvelusopimuksia eikä muuttaa myyntityötä varsinaiseksi ratkaisumyynniksi.

Seuraavassa on listattu muutamia ratkaisumyynnin erityispiirteitä, jotka tekevät ratkaisumyynnistä ja sen johtamisesta erityistä:

  1. Asiakkaalla täytyy olla ongelma. Jos asiakkaalla ei ole asiassa merkittävää ongelmaa, esim. kiirettä, kilpailua tai lainsäädännöllistä painetta, pienenee tarve harjoittaa ratkaisumyyntiä merkittävästi.
  2. Myyvä yritys tienaa nimenomaan sillä, että ongelma ratkeaa. Hinnoittelumalliin tai sopimukseen on siis kirjattu joku mekanismi, esim. tulospalkkio tai palvelutasoittain määräytyvät maksu, joilla ratkaisemisesta palkitaan.
  3. Ratkaisu on yhdistelmä. Jos ratkaisu koostuu vain yhdestä osasta, pystyy asiakas ratkaisemaan ongelmansa itse idean myyjältä kuultuaan ostamalla vain tarvittavan osan osana. Jos ratkaisu on yhdistelmä erilaisia asioita, voi myyjä välttyä tältä idean kupppaamisen ja asian itse helposti ratkaisemisen uhalta.
  4. Myyjän ei tarvitse kertoa asiakkaalle tarkalleen mistä osista ratkaisu koostuu tai hyöty muodostuu. Jos kaikki on kerrottava yksityiskohtaisesti, ostajalle syntyy valta kilpailuttaa osat erikseen tai koordinoida ja koota ratkaisu itse. Tämä poistaa mahdollisuuden tienata nimenomaan ratkaisun suunnittelusta ja koordinoinnista.
  5. Tämä tarkoittaa myös mahdollisuutta tienata enemmän kuin osat myymällä voisi koskaan tienata, eli kykyä ansaita ratkaisuidealla, sen toteutuksen suunnittelulla ja toteutuksen koordinoinnilla.

Kun tutkimusyhteisöissä on vedetty yhteen laadukkaan ratkaisumyynnin ominaisuuksia, on päädytty myös seuraaviin huomioihin modernista ratkaisumyynnistä (Guenzi, Storbacka, Parvinen ja Kraft, 2013):

Ratkaisumyynnin lähitulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia ovat mm.:

Ratkaisumyyntiin siirtyminen merkitsee muutoksia myyntiorganisaation rooleille, kulttuurille ja käytettäville myyntipsykologioille. Seuraavassa on listattu nousevia trendejä:

Ratkaisumyyntiä on tutkittu, ja siitä on kirjoitettu paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana kansainvälisesti. Suuri osa tästä kirjallisuudesta on kuitenkin ympäripyöreätä ja liikkuu hyvin yleisellä tasolla tai käsittelee ratkaisumyynnin sijaan modernin B2B-myyntityön laatua yleisesti. Osa asioista on päällekkäisiä tai sotkeutuvat lisäarvon myymiseen.

Seuraavaan on kerätty hyvin tiivistetysti tiettyjä ratkaisumyyntiin liitettyjä näkökulmia, ehkä jopa kliseitä, joiden kriittinen tarkastelu voi auttaa ymmärtämään mihin ratkaisumyynnissä kannattaa keskittyä:

Ratkaisumyynnin yleisiin periaatteisiin kuuluvat: