Myyntikulttuuri: Lähteitä ja lisätietoja

LÄHTEITÄ JA LISÄTIETOJA:

Barnes, J. W., Jackson Jr, D. W., Hutt, M. D., & Kumar, A. (2006). The role of culture strength in shaping sales force outcomes. Journal of Personal Selling & Sales Management, 26(3), 255-270.

Ridnour, R. E., Lassk, F. G., & Shepherd, C. D. (2001). An exploratory assessment of sales culture variables: Strategic implications within the banking industry. Journal of Personal Selling & Sales Management, 21(3), 247-254.

Glazer, E. (2016). How Wells Fargo’s high-pressure sales culture spiraled out of control. The Wall Street Journal16.

Berson, Y., Oreg, S., & Dvir, T. (2008). CEO values, organizational culture and firm outcomes. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior29(5), 615-633.

Jackson Jr, D. W., Tax, S. S., & Barnes, J. W. (1994). Examining the salesforce culture: managerial applications and research propositions. Journal of Personal Selling & Sales Management14(4), 1-14.

Marshall, G. W., Ferrell, O. C., Bush, V., Johnston, M. W., & Ferrell, L. (2020). The sales ethics subculture. The SAGE handbook of marketing ethics, 162-183.

Gabler, C. B., Landers, V. M., & Rapp, A. (2020). How perceptions of firm environmental and social values influence frontline employee outcomes. Journal of Services Marketing.

Myyntityön arvostus on Suomessa ristiriitainen kysymys

Myyntityön, toisin kuin monien muiden ammattien, arvostus vaihtelee erittäin paljon. Syy saattaa piillä siinä, että useimmat suomalaiset ymmärtävät myyntityön liian kapeasti, eivätkä tiedä, minkälaista työtä myyjät nykyään yrityksissä tekevät. Tämä pätee sekä julkiseen kuvaan myyntityöstä että valitettavan usein myös myyjien mielikuvaan omasta työstään. Johtajat ja yrittäjät kuitenkin arvostavat myyntityötä ja myyjiä erittäin paljon, eivätkä vain itsekkäistä syistä. He tietävät kuinka vaikeaa kauppojen saaminen on ja kuinka haastavaa työtä myynti on. Hyvä uutinen on, että myyntityön arvostus on Suomessa nousussa. Keskusjärjestöt kuten Elinkeinoelämän keskusliitto puhuvat mielellään myyntityön tärkeyden ja arvostuksen puolesta. Eduskunta ja sen tulevaisuusvaliokunta ovat ottaneet myyntityön osaamisen osaksi Suomen kehittämisen agendaa. Suomen Yrittäjät panostavat myyntiosaamisen kehittämiseen. On siis useita tahoja, jotka näkevät vaivaa myyntityön arvostuksen nostamiseksi.

Myyntityön arvostukselle on erinomaiset perusteet:

Myyntityön arvostuksen puute:

Arvostuksen puute juontaa juurensa myyntityön julkiseen kuvaan ja myyjien itsetuntoon. Se johtaa myyjien suureen vaihtuvuuteen, parhaiden osaajien pyrkimiseen pois asiakastyöstä ja arvostusta kaipaamattomien itsekeskeisten junttimyyjien henkiseen ylivaltaan. Tämä ajaa myyjiä omaan ammatilliseen siiloonsa, jolloin myyjä keskittyy herkästi oman lyhyen tähtäimen etunsa maksimoimiseen. Arvostuksella on tärkeä osa laumajohtajuuden syntymisessä, mikä on merkittävä kysymys demokraattisesti johtajansa valitsevissa yrityksissä ja organisaatioissa. Ilman arvostusta myyjistä ei tule johtajia ja sitä kautta lisää arvostusta ympärilleen. Suomen kansalla on historiallisista syistä melkoinen epäluulo myyjien ja myyntityön perusasioita kohtaan: tavoitteellisuutta, kunnianhimoa, menestyksen nälkää, voittamista, valloittamista, kasvua ja erinomaisuuden tavoittelua. Lisäksi sanalla ”myyjä” tarkoitetaan usein täysin myyntityöhön kouluttamatonta asiakaspalveluhenkilöä, joka on itse asiassa automatisoimaton palvelutuotantoprosessin osa – ei taidokas, lisäarvoa tuottava myyjä. On myyntitöitä, joissa täysin kouluttamaton henkilö voi häikäilemättömyydellä, perselihaksilla ja muutamalla opitulla tempulla pärjätä vähintään kohtalaisesti. On myös luontaisia täysin kouluttamattomia myyjiä, joiden henkilökohtainen myötäsyntyinen persoonallisuus on edullinen tiettyjen hyvän myyjän psykologisten taitojen, esimerkiksi kaveeraamisen, luotettavuuden tai raamittamisen, kehittymiselle. Koulutus, yleissivistys, koulumenestys ja älykkyys ovat kuitenkin ehdottomasti eduksi vaativimman myyntiosaamisen kehittymiselle. Koska kaikissa myyntiammateissa koulutusta ei kuitenkaan ole vaadittu, vääristyy mielikuva myyjistä helposti. Yksi syy myynnin arvostuksen vähäisyydelle on raha. Myyjät ovat suoraan tekemisissä yritykseen sisään tulevan kassavirran luomisessa. Yhteys myyjän työn ja yrityksen liikevaihdon ja tuloksen välillä on melko suora. Tulospalkkaus on yleistä ja ansaintataso keskimäärin melko korkea muihin saman organisaation ammatteihin verrattuna. Muut ammattiryhmät eivät välttämättä pidä tästä ja myyjät mielletään rahanahneiksi. Jos pituushyppääjä sanoo, että hän tekee työtään kovalla draivilla ja antaumuksella, koska pitää työstään, rakastaa onnistumisia ja haluaa menestyä kilpailussa, häntä uskotaan. Jos myyjä sanoo saman, ajatellaan herkästi, että hän yrittää piilotella rahanahneuttaan. Nämä esteet myynnin arvostuksen nousulle ovat todellisia – eivät pelkkää surullista historiaa, viihdyttävää stereotypiaa tai perusteetonta valetta. Ihmisillä on huonoja kokemuksia myyjistä ja myyjät ovat käyttäytyneet vastuuttomasti. Puhelinmyyjät soittelevat ja häiritsevät. Oman firman junttimyyjät öykkäröivät pikkujouluissa. Vaatemyyjät lepertelevät ja maanittelevat huonon itsetunnon hetkellä virheostokseen, joka esille kurkistaen lietsoo kaapista myyjävihaa joka aamu.

Keinoja myyntityön arvostuksen parantamiseksi: