Myyntihenkisyys: Lähteitä ja lisätietoja

LÄHTEITÄ JA LISÄTIETOJA:

Parvinen, P. (2008). Marketing spirit: oppi realismista ja innostuksesta liiketoiminnassa. INFOR OY.

Pöntiskoski, E., Hietanen, J., Aspara, J., & Tikkanen, H. (2007). Managing Marketing Spirit with Organizational Symbolism, Society for Global Business & Economic Development. In 10th International Conference Creativity & Innovation: Imperatives for Global Business and Development, Kyoto, Japan, August 8-11, 2007.

Pöntiskoski, E. (2007). Marketing Spirit: An Organizational Culture View on Creating and Developing a Marketing Oriented Culture in Corporations. In BAI International Conference on Business and Information, Tokyo, Japan, July 11-13, 2007.

Myynti- ja markkinointihenkisyys yleisellä tasolla

Myyntihenkisyys ja markkinointihenkisyys vaikuttavat olevan melko samoja asioita. Erona näissä kahdessa työssä, myynnissä ja markkinoinnissa, on lähinnä se, että myynti on selkeämpää tekemistä ja markkinointi epäselvempää koordinointia. Eri liiketoiminnoissa myynnin ja markkinoinnin tehtävät ja roolit vaihtelevat ja sekoittuvat niin suuresti, että voidaan puhua myynti- ja markkinointihenkisyydestä. Kyse on yksilön, tiimin ja organisaation kyvystä keskittää psyykkiset voimavaransa yrityksen kaupallisen menestyksen luomiseen eritoten myynnin ja markkinoinnin keinoin. Myynti- ja markkinointihenkisyyden on arvioitu olevan yksi tärkeimmistä kaupalliseen menestykseen vaikuttavista ulottuvuuksista tai muuttujista, laajasti ymmärrettynä sen vaikutus selittävänä muuttujana voi olla n. 20–30% menestyksestä (mitattuna kannattavalla kasvulla). Henkisissä kyvykkyyksissä ja ilmiöissä syy-seuraussuhteet ovat toki epäselviä – on vaikea määritellä kumpi johtaa kumpaan: hyvä meininki vai menestys.

Aivan keskeistä onkin ihmisten kognitio eli kyky ymmärtää. Ymmärrys ja hyväksyntä organisaation ydintavoitteista ovat marketing spiritin tärkeimpiä kulmakiviä. Ilman että tajuaa, mitä pitäisi saada aikaan, on vaikea toimia optimaalisesti tuloksellisuuden maksimoimiseksi. Toinen tapa ilmaista sama asia on pystyä ymmärtämään työntekijänä itsensä, yrityksensä ja tekemistensä yhteensopivuus, englanniksi fit.

Myynti- ja markkinointihenkisyys johtajuuden tasolla

Yrityksen kontekstiin asetettuna myynti- ja markkinointihenkisyyden ytimessä on johtajien ja työntekijöiden kyky muuttaa nämä yksilö- ja organisaatiotason piirteet konkreettisiksi tuloksiksi. Myynti- ja markkinointihenkisyyden johtajuuden ja arvojen tasolla tiivistää hyvin seuraava tutkimustulosten taulukko:

ArvoOletusKäyttäytymisnormi
Markkina yrityksen olemassaolon perusteenaYrityksessä ollaan yhdessä palvelemassa markkinaa ja tienaamassa elantoaJokainen päätös ja teko arvioidaan siitä näkökulmasta, miten se palvelee markkinaa
YhteistyöYhdessä työskennellen saamme enemmän, nopeammin ja paremmin aikaan kuin erikseenTyötä tehdään yhteistyössä, tiiminä. Tiimit ovat yhteisvastuussa tuloksesta.
Kunnioituksen ja empatian ilmapiiriIhmiset ovat lähtökohtaisesti hyviä ja toimivat perustellustiAsetu toisten asemaan, kun reagoit tai tulkitset heidän tekemisiään
Lupausten pitäminenMenestys edellyttää, että jokainen hoitaa oman hommansa – muutenhan on turhaJokainen työntekijä on velvollinen hoitamaan velvollisuutensa toisia kohtaan
AvoimuusRehellinen tiedon, omien asenteiden ja motiivien jakaminen auttaa muita ymmärtämään meitä ja toimimaan yhdessä tehokkaastiJaa proaktiivisesti ja rehellisesti tietosi, oletuksesi ja motiivisi, niin kaikilla on helpompaa
LuottamusJokainen on sitoutunut samaan tavoitteeseen, siksi pystymme luottamaan heidän käyttäytymiseensä ja tarkoitusperiinsäLuota siihen, että kollegasi toimivat hyvässä tarkoituksessa ja hoitavat hommansa

Myynti- ja markkinointihenkisyydelle hyödyllisen johtamisympäristön ominaisuuksia

Myynti- ja markkinointihenkisyys käytännön toiminnan tasolla

Myynti- ja markkinointihenkisyyden johtamisen tutkimuksen muita perushavaintoja voi tiivistää seuraavasti: