Innovaatiomyynti: Lähteitä ja lisätietoja
LÄHTEITÄ JA LISÄTIETOJA:
Homburg, C., Hohenberg, S., & Hahn, A. (2019). Steering the sales force for new product selling: Why is it different, and how can firms motivate different sales reps?. Journal of Product Innovation Management, 36(3), 282-304.
de Jong, A., Zacharias, N. A., & Nijssen, E. J. (2021). How young companies can effectively manage their slack resources over time to ensure sales growth: the contingent role of value-based selling. Journal of the Academy of Marketing Science, 49(2), 304-326.
Fu, F. Q., Jones, E., & Bolander, W. (2008). Product innovativeness, customer newness, and new product performance: a time-lagged examination of the impact of salesperson selling intentions on new product performance. Journal of Personal Selling & Sales Management, 28(4), 351-364.
Moore, G. A. (2007). Dealing with Darwin: How great companies innovate at every phase of their evolution. Strategic Direction.
Moore, G. A. (2007). To succeed in the long-term, focus on the middle-term. Harvard business review, 85(7-8), 84-90.
Parvinen, P., Aspara, J., Hietanen, J., & Kajalo, S. (2011). Awareness, action and context‐specificity of blue ocean practices in sales management. Management Decision.
Buisson, B., & Silberzahn, P. (2010). Blue ocean or fast-second innovation? A four-breakthrough model to explain successful market domination. International Journal of Innovation Management, 14(03), 359-378.
Kim, W. C. (2005). Blue ocean strategy: from theory to practice. California management review, 47(3), 105-121.
Pitkänen, I., Parvinen, P., & Töytäri, P. (2014). The significance of the new venture’s first sale: The impact of founders’ capabilities and proactive sales orientation. Journal of Product Innovation Management, 31(4), 680-694.
Matikainen, M., Rajalahti, T., Peltoniemi, M., Parvinen, P., & Juppo, A. (2015). Determinants of new product launch success in the pharmaceutical industry. Journal of Pharmaceutical Innovation, 10(2), 175-189.
Matikainen, M., Terho, H., Matikainen, E., Parvinen, P., & Juppo, A. (2015). Effective implementation of relationship orientation in new product launches. Industrial Marketing Management, 45, 35-46.
Viio, P., & Nordin, F. (2015). When does implementation of relationship orientation in new product launch matter?. Industrial Marketing Management, 45, 47-48.
Blank, S. (2013). Why the lean start-up changes everything. Harvard business review, 91(5), 63-72.
Blank, S. (2020). The four steps to the epiphany: successful strategies for products that win. John Wiley & Sons.
Blank, S., & Dorf, B. (2020). The startup owner’s manual: The step-by-step guide for building a great company. John Wiley & Sons.
Hohenberg, S., & Homburg, C. (2016). Motivating sales reps for innovation selling in different cultures. Journal of Marketing, 80(2), 101-120.
Van der Borgh, M., de Jong, A., & Nijssen, E. J. (2017). Alternative mechanisms guiding salespersons’ ambidextrous product selling. British Journal of Management, 28(2), 331-353.
Atuahene‐Gima, K., & Li, H. (2006). The effects of formal controls on supervisee trust in the manager in new product selling: Evidence from young and inexperienced salespeople in China. Journal of Product Innovation Management, 23(4), 342-358.
Innovaatiomyynnin perussääntöjä
- Uusien tuotteiden ja palvelujen myyminen on yllättävän paljon suhdetoimintaa. Loogisesti luulisi, että tuote (hyödyt, hinta-laatusuhde, haluttavuus) tai markkina (kysyntä, asiakassegmentit, ostovoima) ratkaisisivat uuden tuotteen menestyksen, mutta menestys on tutkimusten mukaan erittäin riippuvaista suhdetoiminnasta – kumppaneista, jakelijoista, viranomaisista, mielipidejohtajista, mediasta ja yrityksen omien työntekijöiden suhtautumisesta.
- Alkuvaiheessa on tärkeää muistaa erotella ideoiden ja uusien tuotteiden/palvelujen myymisen tehokkaat aktiviteetit radikaalisti erilaisiksi, kuin millä rutinoitunut myynti sujuu parhaiten. Tutkimusten mukaan ihmisillä ja yrityksillä on vaikea toimia riittävän erilaisesti innovaatiomyyntitilanteissa, vaikka kaikki kertoisivatkin ymmärtävänsä tilanteen erilaisuuden.
- Mielipidejohtajien suhdetoiminnan parhaita myynti- ja markkinointiargumentteja ovat innovaatiomyyntitilanteessa ainutlaatuiset ominaisuudet, piilevän tarpeen tai ongelman osoittaminen, kyselemisen mahdollistaminen ja tuotteeseen tai palveluun vaikuttaminen.
- Suuren yleisön tai yrityksen nykyisen asiakaskunnan innovaatiomyynnillä puolelleen voittamisessa tulee korostaa empaattisuutta brändissä, käyttää kasvavaa/suurta asiakaskuntaa myyntivalttina, vedota asiakkaiden uskollisuuteen vaikka kysymyksessä on uusi tuote ja osoittaa, millaisia uhrauksia yritys on tehnyt asiakkaidensa hyväksi.
- Innovaatiomyynnin taloudelliseen menestykseen vaikuttavat myös korostetusti (enemmän kuin ns. normaaliliiketoiminnassa) markkinatieto, kampanjointi, hinnoittelu ja ammattimaisten markkinointiresurssien ostaminen ja käyttäminen. Markkinatutkimus- ja mainostoimistojen käytölle on siis innovaatiomyyntitilanteessa hyvät perustelut.
Nuorille kasvuyrityksille on muodostunut tiettyjä, vielä jonkin verran tutkimattomia nyrkkisääntöjä siitä, miten niiden myyntitoiminnan organisoimisen tulee poiketa normaalista laadukkaasta myynnistä:
- Myynnin ja liiketoiminnan suunnittelua ja budjetointia tulee välttää – se ei ole tehokasta ajankäyttöä kasvuyrityksissä.
- Myynnissä pitää aina hieman yliluvata ja myydä jotain sellaista, mikä ei tarkalleen ottaen ole vielä valmiina – ylirohkea myynti ajaa kasvuyrityksen kehitystä positiivisella tavalla.
- Koko yrityksen alkuvaiheen tavoitteena on saada kasattua vähimmäisvaatimusten tuote (minimum viable product), eli vaatimattomin mahdollinen karvalakkimalli, joka kuitenkin toimii ja vakuuttaa asiakkaan lisäarvosta.
- Myyntipäällikköä tai myynnistä vastaavaa johtajaa ei kannata palkata tai nimittää lainkaan – kaikkien johtajien täytyy myydä, johtaa myyntiä ja olla ensisijaisen kiinnostuneista siitä.
- Myynnin tehokkuus tai myyntityön määrä ei ole kaikkein tärkeimpien asioiden joukossa ensimmäisenä vuonna, vaan priorisointi – myynnin suunta ja laatu.
- Myyjien täytyy olla koko ajan kokeilemassa erilaisia lähestymistapoja, ja oppia kerrasta.
- Epäonnistumisen sietäminen on erittäin tärkeää.